مرحله بعدی فناوری، جهان های آینه ای هستند
دوقلوهای دیجیتال ما در یک جهان آینه ای می توانند آینده فناوری و تعاملات کامپیوتری ما را رقم بزنند.
به گزارش نهایت علم به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، در یک سال غیرمعمول دیگر برای کنگره جهانی موبایل(MWC) در بارسلون اسپانیا که حتی سازمان دهندگان آن هم اذعان کردند که این نمایشگاه تجاری با عنایت به درگیری های جاری در اوکراین "بی اهمیت" شده است، هنوز هم شاهد چشم انداز آینده دنیای فناوری هستیم که می تواند به روش های ملموس، به نفع بشریت باشد.
بعنوان مثال در نمایشگاه سال جاری، چندین شرکت دیدگاه خویش را در مورد "جهان های آینه ای"(mirror worlds) یا "دوقلوهای دیجیتالی" شرح داده اند که نمایشی واقعی از کل سیاره ما عرضه می دهند.
"تامی بیورک برگ" رئیس شرکت "ZTE" در یک کنفرانس در کنگره جهانی موبایل اظهار داشت که دوقلوهای دیجیتالی یکی از موارد کلیدی هستند که می توانند به ایجاد یک سیاره سبزتر کمک کنند.
یکی از نمونه های چشم گیر که می تواند کاربردهای خیره کننده ای در دنیای واقعی داشته باشد، پروژه دوقلوی دیجیتالی شرکت "انویدیا" به نام "زمین-2"(Earth-2) است که توسط دنیای "اُمنی ورس"(Omniverse) این شرکت که نسخه ای از دنیای "متاورس" است، پشتیبانی می شود.
این پروژه یک شبیه سازی از کل سیاره زمین است که ظرفیت مدل سازی آب و هوا را تا حد زیادی بالا می برد و البته کاربردهای آن بسیار فراتر از این ها است.
آیا دوقلوهای دیجیتال، آینده تعاملات کامپیوتری هستند؟
"تیمونی وست" معاون توسعه حقیقت افزوده و حقیقت مجازی شرکت "یونیتی"(Unity) که یکی دیگر از شرکت کنندگان در کنگره جهانی موبایل است، اظهار داشت که اعتقاد دارد که پروژه های دوقلوی دیجیتالی دارای پتانسیل برای ایجاد مرحله بعدی تکامل کامپیوتر ها در 50 سال آینده هستند. وی افزود که این پیشرفتی است که کامپیوتر ها را در سطح انسانی از راه تشخیص اشیاء و تحلیل معنایی بسیار پیشرفته با ما در تعامل قرار خواهد داد.
اصطلاح «جهان آینه ای» که برای اشاره به نمایشی مشابه از جهان واقعی در حقیقت مجازی(VR) و حقیقت افزوده(AR) استفاده می شود، نخستین بار توسط "کوین کیلی" سردبیر و مؤسس مجله "WIRED" در یک مقاله ابداع شد. وی در آن مقاله، کاربردهای آینده فناوری به شکل یک نمایش دیجیتالی کامل از جهان را توصیف کرد که به نسل بعدی پلت فرم های اینترنتی تبدیل خواهد شد. نسخه های ابتداییِ این دنیای آینه ای هم اکنون بعنوان اپلیکیشن های حقیقت افزوده وجود دارند که اجسام دیجیتالی را بر روی داده های ماهواره ای GPS ایجاد می کنند. محبوب ترین نمونه آن هم تا به حال، بازی موفق "Pokemon Go" در سال 2016 بوده است.
البته در ویکی پدیای انگلیسی، مبدع این اصطلاح "دیوید گلرنتر" یک دانشمند کامپیوتر از دانشگاه "ییل" عنوان شده است که برای نخستین بار در سال 1991 از یک "جهان آینه ای" فرضی صحبت کرده است.
پروژه های دنیای دوقلوی دیجیتالی و آینه ای که توسط دنیای جدید "متاورس" طراحی و پشتیبانی می شوند، اتفاق بزرگ سال جاری در کنگره جهانی موبایل بودند و با سرعت فزاینده ای به تکامل خود ادامه می دهند و نوآوری های مهمی را عرضه می کنند.
باآنکه شرکت "متا"(فیسبوک سابق) احیانا برنامه های شگفت انگیزی برای آینده این دنیای مجازی دارد، شرکتهای دیگر هم با برنامه های کاربردی به دنبال آن هستند که از مزایای دنیای دیجیتال در ماه ها و سالهای آینده بیشتر بهره ببرند و مردم را از آنها بهره مند کنند.
جهان آینه ای نمایشی از دنیای واقعی به شکل دیجیتال است. این جهان تلاش می کند تا ساختارهای دنیای واقعی را به روشی دقیق جغرافیایی ترسیم کند. جهان های آینه ای یک مدل نرم افزاری سودمند از محیط های واقعی انسان و عملکرد آنها عرضه می کنند.
باید توجه داشت که این اصطلاح، با اصطلاح "جهان های موازی" متفاوت می باشد و همینطور با اصطلاح "جهان های مجازی" از این جهت متفاوت می باشد که "جهان های مجازی" هیچ ارتباط مستقیمی با مدلهای دنیای واقعی ندارند و بنابراین، "تخیلی" توصیف می شوند، در حالیکه "جهان های آینه ای" به مدلهای واقعی متکی هستند.
دنیای آینه ای ارتباط نزدیکی با حقیقت افزوده دارد، اما میتوان آنرا بعنوان یک تجلی مستقل از حقیقت دیجیتالی شامل عناصر مجازی یا سایر اشکالی که اطلاعات در آن جاسازی شده اند، دید.
برنامه هایی مانند "گوگل ارث"(Google Earth) و "مایکروسافت ویرچوال ارث"(Microsoft Virtual Earth) نمونه هایی از جهان های آینه ای سه بعدی هستند.
از طرفی، فرضیه جهان موازی یا گیتی های موازی در سال ۱۹۵۴ بوسیله ی یک دانشجوی دکتری از دانشگاه "پرینستون" به نام "هیو اورت" که ایده عجیبی را مطرح نمود، نشات گرفت. در این ایده، جهان هایی موازی وجود دارند، دقیقاً مانند جهان و گیتی ما. همه این گیتی ها با ما در ارتباط هستند، در واقع آنها شاخه ای از گیتی ما هستند و گیتی ما هم از دیگر جهان ها شاخه گرفته است.
در این جهان ها، جنگ های ما آخر های متفاوتی از آنچه می دانیم، دارند. گونه های منقرض شده در جهان ما در جهان های دیگر فرگشت یافته و سازگار شده اند و در آن گیتی ها، شاید ما انسان ها در بین گونه های منقرض شده باشیم.
ماهیت این اندیشه، ذهن را شگفت زده می کند و هنوز هم نمی توان آنرا به خوبی دریافت. ایده هایی در مورد جهان یا بُعدهای موازی همانند ما، در آثار علمی-تخیلی ظاهر شده است.
منبع: نهایت علم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب