وزیر ارتباطات:
تجربه بین المللی و بومی ایرانسل عامل بهبود خدمات اداری به مردم می شود
به گزارش نهایت علم، تفاهمنامه سه جانبه همکاری مشترک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان اداری و استخدامی کشور و ایرانسل، به منظور راه اندازی سامانه فواد به امضا رسید.
به گزارش نهایت علم به نقل از روابط عمومی ایرانسل، با حضور دکتر علاءالدین رفیع زاده معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، دکتر سیدستار هاشمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، دکتر محمدمحسن صدر معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، مهندس حمید فتاحی جانشین وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مهندس سیدعلی تفرشی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان اداری و استخدامی کشور، دکتر کامل داوودی رئیس مرکز بازرسی، نظارت بر خدمات عمومی و فوریت های اداری سازمان اداری و استخدامی کشور، مهندس علیرضا رفیعی مدیرعامل ایرانسل و تعدادی از اصحاب رسانه، دوشنبه اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۴، در عمارت کلاه فرنگی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، تفاهمنامه همکاری مشترک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان اداری و استخدامی کشور و ایرانسل به امضا رسید. با امضای این تفاهمنامه سه جانبه، شبکه ارتباطات یکپارچه ایرانسل (شایا)، اجرای سامانه فوریت های اداری سازمان اداری و استخدامی کشور (فواد) را برعهده می گیرد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این جلسه با تاکید بر این که یکی از پروژه های پیشران و امیدبخش در وزارت ارتباطات، بحث دولت هوشمند است، اظهار نمود: در مورد دولت هوشمند باید به سه مؤلفه دقت کنیم، مورد اول اصلاحاتی است که در فرایندها و نحوه اداره امور باید مدنظر قرار دهیم و در حوزه مأموریت های سازمان اداری و استخدامی کشور است. حوزه دوم در بحث دولت هوشمند، فناوری است و حوزه سوم بحث اشخاصی است که این زیست بوم را راهبری می کنند. نیاز است این سه بخش را همواره در کنار هم ببینیم. وی افزود: در سطح ملی با نگاه وفاق و با انعقاد و اجرایی کردن طرح فواد باید با اتکا به بخش خصوصی بتوانیم گام بلندی را در این عرصه برداریم و ایرانسل عهده دار این وظیفه شده است. باورمان اینست که با وجود تمام زحمت ها، دولت هوشمند به میزان مورد انتظار در زندگی مردم جاری نیست و مردم از عواید آن بهره مند نشده اند. امیدواریم با پیگیری و انجام این تفاهمنامه، شاهد بهبود زندگی مردم، شفافیت و انسداد بسترهای فساد شویم.
هاشمی افزود: حکمرانی داده محور از موارد مورد تاکید رئیس جمهوری است، این مهم می تواند با حضور دست اندرکاران این حوزه به خوبی رقم بخورد. استفاده از ظرفیتهای ایرانسل بعنوان یکی از اپراتورهای برتر و موفق کشور، به واسطه تجارب ارزشمندی است که این اپراتور، در توسعه سکوهای عرضه خدمت، کسب رضایت مردم و تجربه استفاده از ظرفیتهای بین المللی البته با اتکا به توان داخلی، داشته است. وزیر ارتباطات تاکید کرد: از ایرانسل می خواهیم تدبیری کند تا بتوانیم «دستیار هوشمند خدمات دولت» را که می تواند سردرگمی های مردم را به حداقل برساند، در سامانه فواد به کار بگیریم. سامانه های جزیره ای سبب سردرگمی شده و با یکپارچه شدن و همگرایی آن میتوان خدمات بهتری ارائه نمود. وی ضمن اشاره به این که سامانه فواد دو کارکرد مهم دارد، اظهار داشت: این دو کارکرد شامل ارتقاء کیفیت خدمات رسانی به مردم و امکان دسته بندی و پیگیری شکایات و نظارت دقیق تر بر عملکرد دستگاههای اجرایی می باشد. هاشمی در انتها از مجموعه های دخیل در اجرایی سازی این طرح، همچون سازمان فناوری اطلاعات، سازمان تنظیم مقررات، شرکت ایرانسل که با علم، آگاهی و تجربه خود وارد این پروژه شده و سرمایه گزاری نموده است و همینطور سازمان اداری و استخدامی کشور برای تدوین نقشه راه و اقدامات اجرایی، تشکر کرد.
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با تاکید بر این که «اگر خروجی تلاش هایی که کارگزاران در چارچوب فرایندهای اداری انجام می دهند، سبب رضایت مردم از نحوه عرضه خدمات نشود، گویی کار و پیشرفتی حاصل نشده است.» به دو مسأله نداشتن وحدت فرماندهی و مورد استفاده نبودن خروجی تلاش ها و اقدامات متولیان در حوزه هوشمندسازی دولت اشاره نمود. وی با اشاره به اینکه کارگروهی از مجموعه معاونین و مدیران وزارت ارتباطات، سازمان برنامه و بودجه و سازمان استخدامی کشور تشکیل شد، اظهار داشت: حاصل این نشست ها، سندی است که با عنوان نقشه راه دولت هوشمند تدوین و ابلاغ گردید که می تواند مسأله اول ما را حل کند. رفیع زاده افزود: ما معتقدیم هر چقدر بخش دولتی نقش راهبری داشته باشد و فرایندهای اجرایی را به بخش خصوصی بدهد، رضایتمندی مردم افزایش پیدا خواهد نمود. فواد، یکی از پروژه های مهم و عامل حرکت دستگاههای اجرایی بسمت عرضه خدمات مناسب خواهد بود. وی ادامه داد: طی تعامل با وزارت ارتباطات و سازمان فناوری اطلاعات، شرکت توانمند ایرانسل به ما ارائه شد و بر این اساس، ما از شرکت ایرانسل دعوت به همکاری کردیم و مجموعه همکاران این شرکت، با تمام وجود حضور پیدا کردند که با این اقدام، مسأله دوم ما هم حل شد. معاون رئیس جمهوری در ادامه صحبت های خود بیان نمود: خودم از نزدیک از روند اجرایی این طرح بازدید کردم و یک مورد تست انجام دادیم و نشان داد که سامانه به خوبی فعالیت می کند. بر مبنای برنامه، این پروژه را همین ماه در استان قزوین بهره برداری خواهیم کرد و در ادامه، برنامه داریم که این پروژه بتواند در سطح کشور هم اجرایی شود. با انجام این طرح، داده های با اهمیتی از انتظارات مردم و چالش های موجود در فرایندهای اداری به دست خواهد آمد که از شرکت ایرانسل درخواست داریم ارزیابی و گزارش گیری های لازم را انجام دهند و در اصلاح فرایندها ما را همراهی کنند. مدیرعامل ایرانسل در این رویداد، طی سخنانی ضمن اشاره به این که با عنایت به اولویت طرح فواد، قبل از امضای قراردادها، اقدامات اجرایی آن شروع شده است، بیان نمود: سامانه فواد، یکی از اقدامات ایرانسل در تحقق دولت هوشمند است و نزدیک به دو ماه است که ایرانسل فرآیند اجرایی سازی این طرح و بستر اصلی آنرا شروع کرده و نرم افزار ویژه ای برای آن طراحی شده است. علاوه بر آن، ما دستیار هوشمندی داریم که بر روی سامانه های ایرانسل فعال است و میتوان در صورت نیاز، بر روی سامانه فواد هم اجرایی شود. رفیعی افزود: شکایاتی که از سمت متقاضیان برای عرضه خدمات می آید، داده های وسیعی است که می تواند به ارزیابی نهادها و واحدها کمک شایانی کند. در حوزه توسعه هوشمندسازی، احساس می نماییم باید اقدامات مختلفی صورت بگیرد که سامانه فواد یکی از آنها است و از راه آن، میتوان بازخوردهای خدمات را از راه این سامانه دریافت کرد. این سیستم، همکاری جدی از همه ارگان ها می طلبد. در نهایت، انجام این کار می تواند ارزیابی بسیار جامعی در سطح کشور عرضه نماید و گزارش های مفیدی از آن استخراج شود. رئیس مرکز فوریت های اداری سازمان اداری و استخدامی کشور هم در این جلسه تاکید کرد: پروژه فواد توانسته است زیر پنج ساعت به شکایات پاسخ دهد، در حالیکه حتی در جهان هم نمونه های بسیار معدودی از آن میتوان پیدا کرد. بنابر این باید اظهار داشت که این مورد اقدام بسیار بزرگی بوده و برای نظام اداری یک نوع انقلاب بشمار می رود. معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، اظهار داشت: وجود هدف مشترک وزارت ارتباطات و سازمان اداری و استخدامی کشور سبب شده است تا اقدامات درست و مناسبی در جهت مطالبات مردم صورت گیرد. این بستر به خوبی فراهم شده و با اتفاقاتی که امروز رقم می خورد و تلاش هایی که صورت گرفته است، امیدوارم عایدی مناسبی برای مردم به وجود بیاید. سامانه فواد از معدود پروژه هایی است که قبل از امضای تفاهمنامه، اقدامات اصلی انجام شده است و این نشان داده است که این پروژه تنها یک امضا روی کاغذ نیست و کاملا اجرا می گردد. در انتها مراسم، در حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تفاهمنامه طرح استقرار سامانه فوریت های اداری (فواد)، توسط دکتر محمدمحسن صدر معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، مهندس علیرضا رفیعی مدیرعامل ایرانسل و مهندس سیدعلی تفرشی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان امور اداری و استخدامی به امضا رسید. اجرای پروژه «سامانه فوریت های اداری (فواد)» به دنبال امضای تفاهمنامه ای در بهمن ماه ۱۴۰۳، بین ایرانسل و سازمان امور اداری و استخدامی کشور شروع شده و هدف آن، ایجاد بستری برای رسیدگی سریع و مؤثر به مسایل اداری در نهادهای دولتی و حاکمیتی است. عرضه راهکارهای مرکز ارتباط توسط ایرانسل، مرکز تماس یکپارچه، گفتگوی برخط، همکاری در جهت مشاوره، راه اندازی و مدیریت مرکز ارتباط با مخاطبان سازمان (مرکز تماس گفتگوی برخط هوشمند)، طراحی و ارتقاء راهکارهای ارتباطی مؤثر در جهت تحول دیجیتال به منظور عرضه خدمات عمومی اثربخش و پاسخگو و در دسترس برای جامعه هدف موردنظر سازمان، توسعه خدمات دولت هوشمند کشور، استفاده از زیرساخت ها و خدمات توسعه یافته دیجیتال ایرانسل در مورد برگزاری جلسات برخط و دوره های آموزشی و سرویسهای مبتنی بر APIهای اپراتوری، همچون اقدامات ایرانسل در اجرای سامانه فواد است. شبکه ارتباطات یکپارچه ایرانسل (شایا) که بعنوان بازوی اجرایی ایرانسل در حوزه تجاری سازی فرایندها و ظرفیتهای دیجیتال، مسئولیت اجرایی سازی سامانه فواد را برعهده دارد، در حوزه های کاری متفاوت و بالقوه ای فعالیت می کند. عرضه خدمات رسمی شایا به دیگر سازمان ها و بنگاه های اقتصادی در چارچوب خدمات برون سپاری، از حدود دو سال پیش، با تمرکز بر محصول CCaaS یا Call Center as a Service، شامل خدماتی از قبیل مرکز تماس ورودی، خدمات تماس خروجی، پشتیبانی گفتگوی بر خط و پشتیبانی شبکه های اجتماعی، شروع شد و در این زمان، علاوه بر عرضه محصولات ذکر شده و با هدف توسعه سبد محصولات قابل ارائه، خدماتی همچون توسعه نرم افزار، به سبد محصولات شایا، اضافه شده است.
منبع: نهایت علم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب